Followers

Thursday, May 26, 2011

* KESEDIHAN ini ALLAH yang hadirkan, maka bersyukurlah *

 Tak tahu nak masukkan entry apa kali ni, cuma nak sampaikan cerita sang hati jua keadaan hati kecil ini sejak kebelakangan ni T___T Mungkin hatinya tidak kuat seperti hati-hati insan lain.. Namun, percayalah! hakikatnya, si gadis berblog biru ni kuat orangnya, tabah orangnya, namun mungkin sudah agak letih untuk 'ia' terus menghadapi semua ini..


"Berat mata memandang, berat lagi bahu ini memikul"




Tak perlu menyorok! T__T







   Kekuatannya seolah sudah zero! OHH di manakah kekuatan itu menyorok.. Sila datang kembali!



    Si gadis berblog biru sedang berada dalam fatrah Nihae'i.. Namun, hatinya sedang menangis! ALLAH datangkan ujian waktu2 macamni.. Percayalah duhai gadis berblog biru, "ALLAH tidak akan membebankan seseorang itu andai hambaNYA tidak mampu".. YA, si gadis berblog biru ini mengerti.. Namun, mengapa 'ia' masih bersedih? Mengapa 'ia' down untuk terus menghadapi soalan-soalan exam? 



"Tinggal kesedihanmu itu demi ILMU"


Kerana, si gadis berblog biru ini sudah penat untuk menghadapi karenah orang! Ayuh si gadis, di manakah dirimu yang lalu? Yang penuh dengan kekuatan, penuh dengan keazaman! Di manakah si gadis berblog yang dulu dapat kutemui kembali? Terus bangun, Lebarkan langkahmu..! ILMU2 itu masih menunggu dirimu untuk menggenggam mereka.. Kau mengerti wahai si gadis berblog biru? Andai mengerti, bangunlah segera!


Si gadis berblog ini terus bermonolog, 'ia' sudah berusaha sedayanya untuk membantu orang.. Dia sayang sahabatnya itu! Namun, kehadirannya bagaikan tidak wujud.. Apa lagi yang 'ia' mampu lakukan? Mungkin menjauhkan diri itu yang terbaik katanya..




" Mungkin tanpa aku di sisimu, engkau lebih bahagia "





Namun, ada 'insan yang baik hati' telah berkongsi nasihat dengan si gadis berblog biru ini.. Kata insan itu, "sebab orang lain tak kuat macam dirimu, itu yang ALLAH pilih dirimu di antara semua.. Bertepatan dengan janji ALLAH "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" [Surah Al-Baqarah, ayat 286]..Teruskan tabah, teruskan kuat.. Dirimu kan kuat orangnya!"


Terima kasih! sekurang-kurangnya, ayat si insan baik hati itu mampu melegakan sedikit perasaan sedih si gadis berblog ini..


Namun.....................!


Hari ini, si gadis berblog biru ini tetibe demam! Huh, sungguh tiada kekuatan dah dalam dirinya..... T___T 


" Ummi.....perlukan ummi saat ini "



SYAFAKILLAH......*_*

"Perasaan ini, adakalanya perlu dilayan"




Bagaimana ya untuk memujuk hati si gadis berblog biru ini.. 

Hatinya tergerak untuk membuka helaian demi helaian ayat suci Al-Quran.. Alhamdulillah, ALLAH Maha Penyayang, lagi Maha Mengasihani.. ALLAH memujuk hatinya dengan berkata "Patutkah manusia menyangkakan bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata KAMI BERIMAN, sedangkan mereka masih tidak diuji dengan sesuatu cubaan?" [Surah Al-An'kabut ayat 2]..


ya ALLAH, andai ini ujianMU, aku redha 





Si gadis berblog biru ini terus bermonolog, katanya.. mungkin ini yang terbaik di sisinya.. Sebagaimana firman ALLAH "boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" [Surah Al-Baqarah ayat 216]

OHHH benar semua yang dirakamkan oleh ALLAH di dalam Al-Quran ini.. Rupanya, si gadis berblog biru ini terlepas pandang tentang semua ini.. 

Wahai si gadis berblog biru, mengadulah kepada ALLAH.. DIA sebaik2 pembantu untuk mu.. Percayalah, DIA sering merindui rintihan hamba-hambaNYA.. Allah dah nyatakan di dalam kalamNYA "cukuplah ALLAH bagiku, tiada Allah selain DIA. Hanya kepadaNYA aku bertawakal" [Surah At-Taubah, ayat 129]..


Orang mukmin itu apabila diuji, ia akan berasa terhibur
****************


 [Si gadis berblog biru ingin jadi seperti itu!!!]


Dan untuk akhirnya, si gadis berblog biru ini sudah mampu tersenyum dalam menghadapi duri2 ujian serta sudah mampu senyum dalam berhadapan 'mereka'.. 


Kerana apa?


Kerana, Islam yang dianutinya, benar2 menjaga kemaslahatan ummatnya.. Tuhan yang disembahnya, sangat2 HEBAT!!! DIA tidak akan membiarkan hambaNYA keseorangan melainkan hambaNYA yang sering meninggalkan DIA..


 
" Teruskan dengan kegembiraan dalam meniti hari2yang mendatang wahai gadis si blog biru "

"kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi"


 Hati yang muram, siapa mengerti
~AtiqatuAfnan~




1 comment: